Gerard Alsteens en z’n tweelingsbroer Edgard worden geboren op 3 augustus 1940 in Oudergem (Brussel). Ze groeien met hun zus op in het landelijke Overijse.

Wanneer Gerard 13 is, verschijnt z’n eerste tekening in de pers: een boerenpaard in de wei. Het beest verschijnt als “tekening van de week” op de jeugdbladzijde van Het Nieuws van den Dag.

Vanaf dan weet Gerard Alsteens heel zeker dat hij tekenaar wil worden. Hogere studies aan de kunstschool volgen.

Kunst is z’n passie, maar politiek z’n roeping. Vanaf 1960 is Gerard Alsteens actief als politiek tekenaar in weekbladen als De Linie, De Nieuwe, het communistische Pour, De Zwijger, Panorama, Humo, Knack,…

Onder het pseudoniem GAL wordt hij het gezicht van links en progressief engagement. Altijd kritisch voor machthebbers, altijd in de bres voor hun slachtoffers. Daarom ook “politiek tekenaar”. En niet “cartoonist”.

Gerard Alsteens geeft ook les: modeltekenen aan Sint-Lukas. Want naast het politieke vuur blijft ook de passie voor kunst branden. In 1980 wordt hij gevraagd voor de Biënnale van Venetië. Hij toont er een sculptuur die verwijst naar toenmalig VS-president Jimmy Carter.

Z’n politiek engagement zal z’n carrière als kunstenaar altijd in de schaduw blijven zetten. Gerard Alsteens vindt dat ergens wel jammer. Maar de journalistiek blijft roepen.

GAL krijgt voor zijn werk verschillende prijzen: de Louis Paul Boonprijs, de Arkprijs van het Vrije Woord, de prijs Régine Beer,…

In 2010 denkt Gerard Alsteens wel eens aan stoppen, hij is dan 70. Maar het blijft bij “denken aan”. Hij heeft een mening en moet die uitdragen.